Saturday, March 24, 2012

Sheikh Khaled Hassan Hendawi : Punca Kebangkitan Rakyat Syria

Hello & Salamun A'laikum - QS 06:54
In The Name Of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

Dewasa ini, selepas kebangkitan rakyat dalam menyedari hakikat mereka di tindas rejim pemerintahan yang bertakuk agak lama dan bakal berpanjangan jika dibiarkan tanpa mengambil peduli;

Lalu tumbuh bentuk revolusi dengan cara masing-masing di tempat masing-masing dalam menyedarkan masyarakat lalu mengundurkan pemerintah yang bersifat zalim, mengenetepikan ajaran islam dan mengatur urusan kehidupan orang dengan cara batil di negara masing-masing.

Inilah berlaku pada Tunisia dan Mesir; sehinggakan para orientalis dan analis memberikan terma khas kepada peristiwa bersejarah itu dengan nama "Arab Spring". Musim yang diterjemahkan dengan menularnya pengaruh kebangkitan itu khusus di kawasan timur tengah.

Maka tidak terlepas pengaruh dan tempiasan daripada itu kepada negara bumi Syam, iaitu Syria.

Pada peringkat permulaannya, memang kita tidak tahu menahu, mengapa rakyat tersebut tiba-tiba ingin juga bangkit? Oh! Barangkali seperti apa yang barat katakan : "Arab Spring~".

Kaum muslimin ini bukan orang yang setiasa bersangka-sangkaan yang buka-bukan; tambahan pula di Syria itu adalah saudara kita. Apakah hanya kita menerima secara total apa yang media massa nyatakan? Akan jadi tolol kita, bahkan menjadi seperti barat, Amerika tatkala negara itu menyerang negara lain sewenag-wenangnya dengan alasannya yang penuh muslihat, rakyatnya terima bulat-bulat kerana televisyen dan surat akhbar menjadi sinonim dan makan minum mereka meskipun punca berita dan maklumat dikawal oleh pihak atasan yang ingin memperbodohkan dan menutup kisah benar. Sekali-kali TIDAK! Kita bukan begitu.

Tunggu dan tunggu, ternyata Allah subhanahu wa taa'la mengirimkan hamba-hambaNya dalam membantu memahamkan hamba-hambaNya yang lain dalam mengetahui hakikat sebenar justeru mentarbiyah mendidik umat islam untuk berfikiran luas, matang, kritis, mengambil risiko dan lebih mendalam.

Justeru itu, ketahuilah dan saksikanlah apa yang ingin di sampaikan oleh Pembantu Khas Pengerusi Ulama' Sedunia (Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi) iaitu Syeikh Dr. Khaled Hasan Hendawi.



Jikalau anda mengenali John Green, seorang Youtuber yang mengajar dan menerangkan topik sejarah dengan cara tersendiri dan menarik di dalam channel Crash Course; nah! Beliau cuba menerangkan masalah yang timbul di Syria berdasarkan berita-berita yang tersiar dengan mengupas isu ini menurut perspektif sejarah. Sila tonton, barangkalai ada beberapa pandangannya yang mungkin kurang tepat namun, beliau cuba untuk mengambil perhatian daripada apa yang telah berlaku dan perhatian orang ramai umumnya.



Wallahu A'lam.

No comments:

Post a Comment