Tuesday, March 20, 2012

Mendidik diri.

Hello & Salamun A'laikum - QS 06:54
In The Name Of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

Memori silam selalu mendatangi fikiranku,
Ada yang jelas aku mengingatinya,
Ada juga yang samar-samar,

Bukanlah sejarah lama yang aku mengimbas kembali,
Tetapi aku bertanya untuk diri sendiri,
"Apakah selama 24 tahun ini menjadikan aku seperti ini?"

Lihat ke atas hingga ke bawah akan rupa dan fizikalku,
Memejam mata, mendalami hati, apa yang ada di benakku,
Berfikir panjang, merenung diri, apa yang ada di fikiranku,
"Cukupkah persediaan menjalani hidupku?"

Kecewa kepada yang lepas-lepas jadikanlah pengajaran,
Perbaiki diri, tingkatlan prestasi, mendalami potensi diri,
Tarbiyah diri itu sifatnya sangatlah berpanjangan,
Tabah, sabar, jihad mesti tanamkan pada diri!

Aku memohon pertolongan daripadaNya,

Oh, jangan lupa! Usahlah asyik hendak bersendiri,
Itu bukan caranya untuk meningkatkan kendiri!
Bergaullah wahai diri, mencari dan terus mencari,
Pasti ada saudaramu yang akan menghadiri,
Kebersamaan dalam ber-ukhuwah itu bakal menceriakan diri.

Insha Allah. Ameen.

от души : Raimi Radin

No comments:

Post a Comment