Thursday, March 8, 2012

Joseph Kony dan masa depan kanak-kanak.

Hello & Salamun A'laikum - QS 06:54
In The Name Of Allah, Most Gracious, Most Merciful.




Dengan apa yang telah berlaku umat islam, selewengan dan berat sebelah berita-berita yang disampaikan melalui media massa, mencemarkan dan menimbulkan masalah salah faham kepada cara hidup islam; akhirnya ramai orang termasuk orang bukan islam memahami dan menyokong kerana isu kemanusiaan.

Sebagai seorang muslim, pada asasnya ajaran itu merangkumi juga kemanusiaan dalam mengisi hak-hak seseoarang menjalani hidup di dunia. Maka, isu-isu kemanusiaan yang berlaku di dunia ini, usahlah tidak ambil tahu malah tidak bersama-sama dalam membantu menentang kemungkaran meskipun muncul dan timbul dalam mereka yang bukan islam. Pada sudut pandang yang lain, kita ini sama berbangsa manusia berasal daripadan satu jiwa iaitu Adam a'laihi salam.

Oleh itu, siapakah Joseph Konny ini? Apa yang telah dia lakukan? Apakah respon dan tindakan kita? Perlulah menonton video tersebut, kerana dijelaskan segala-galanya. Malah, sebagai muslim, sesuatu yang elok itu kita boleh ambil dan cara makruf dan berkesan agar objektif tercapai itu adalah terbaik dari para muslimin untuk berganding sama membantu mereka dalam menentang Joseph Konny.

Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment